דוגמאות לליקויים שכיחים

בעמוד זה תמצאו צילומים והסברים על ליקויים שכיחים רבים שמהנדסינו מזהים בשטח באופן תדיר

ליקויים בתילוי המעליות

מדוע זה חשוב: רוב סוגי המעליות תלויות על כבלי תילוי או על רצועות תילוי.
התילוי מחבר בין המשקל הנגדי (או המשאבה במעלית הידראולית) לבין המנוע והתא. שחיקה ונזקים לתילוי עלולים לגרום לנזקים בכל הגלגלים עליהם עובר התילוי- כולל גלגל ההינע של המנוע.
במקרים חריגים, ובהזנחה של התילוי, ניתן להגיע למקרים של קריעת תילוי. כלל כבלי/רצועות התילוי צריכים להיות במתיחות שווה- כל הפרש במתיחות יגרור לרעידות בנסיעה, לפגיעה במנוע ובתילוי, ועלול להתפתח לסכנה בטיחותית.

מהנדסינו מכירים את כלל סוגי התילוי המותקנים בישראל, ויודעים לזהות כל ליקוי או תקלה בהם.

ליקויים בדלתות התא והפיר

מדוע זה חשוב:
דלתות התא הן אלו שפותחות את דלתות הפיר כאשר התא בקומה.
לדלתות התא יש מנוע ("מפעיל") שמבצע זאת. דלתות הקומה הן "פסיביות". לכל דלת יש מגע בטיחותי שמאשר ללוח הפיקוד שהדלת סגורה, ללא אישור זה- לא תחל המעלית בנסיעה, ואף תעצור בבלימת חירום באמצע נסיעה במידה וזוהתה פתיחת דלת.
מגעי בטיחות אלה חשובים מאד, אך במידה והם שחוקים, פגומים, או מכוונים בצורה לא תקינה- הם עלולים לגרום לתקלות רבות בפעולת המעלית.

מהנדסינו מכירים את כלל סוגי הדלתות ורכיביהן, ויודעים לזהות כל ליקוי או תקלה בהם.

לכלוך ושאריות בניה

מדוע זה חשוב:
מכיוון שפיר המעלית נסתר מעיני הדיירים, והוא איננו מנוקה כמעט אף פעם, הוא נוטה לצבור לכלוך של שנים ואף עשרות שנים.
כמו כן, בבניינים חדשים לעיתים תהליך מסירת המעלית בוצע באופן לא מקצועי- מה שגורר שאריות בנייה לכל אורך הפיר ועל רכיבי המעלית.
לכלוך שמגיע לפיר המעלית ולרכיבי המעלית יכול לגרום לבעיות בהווה או בעתיד– החל משחיקת רכיבים מוגברת, תקיעת המעלית, ועד סכנה בטיחותית. כתלות בסוג ומיקום הרכיבים שנפגעים.
 
בעת ביצוע סקר עומק, מוודאים מהנדסינו את כלל הרכיבים הרגישים ללכלוך בפיר, סוקרים את מצב הלכלוך ושאריות הבניה בפיר ומעריכים את השפעתם על תפקוד המעלית.

גישורים לא חוקיים ועקיפת רכיבי בטיחות

מדוע זה חשוב:
לצערינו, במעליות רבות אנו מגלים מקרים בהם בוצעו גישורים חשמליים או מכאניים במנגנונים בטיחותיים.
ישנן סיבות רבות לביצוע גישורים כאלו- אך אף אחת מהן איננה מצדיקה פעולה לא חוקית שכזו!
 
בעת ביצוע סקר עומק, מוודאים מהנדסינו שלא בוצעו עקיפות או גישורים במעלית.

רעידות בנסיעה

מדוע זה חשוב:
רעידות בנסיעה היא תופעה נפוצה, שיכולות להיות לה סיבות רבות ואף שילוב של מספר סיבות.
החל מעיוותים בפסי ההובלה, דרך רכיבים שחוקים, לכלוך בנעיצים, בעיות בהשוואת מתיחות התילוי, בעיות במיסבים, בעיות בבקר התדר, בעיות במנוע, ועוד…
 
בעת ביצוע סקר עומק, כאשר מתגלות או מדווחות רעידות- עוברים מהנדסינו על כל האפשרויות והגורמים האפשריים לזיהוי מקור הבעייה.

בעיות מבנה, איטום, נזילות מים

מדוע זה חשוב:
בעיות במבנה שנוצרו עקב ליקוי בנייה או בעייה שהתפתחה עם הזמן, עלולים לגרום לפגיעה משמעותית במנגנוני המעלית, לחדירת רטיבות ונזילות, ולעיוותים ברכיבים המייצרים רעידות ופוגעים באיכות הנסיעה.

בעת ביצוע סקר עומק, נבדקים היבטים רבים של מבנה הפיר. במקרים רבים מתגלים ליקויים שניתן לראותם רק בבדיקה קפדנית בתוך הפיר!

רעש מהמעלית

מדוע זה חשוב:
רעש ממעלית יכול להפריע לכלל דיירי הבניין, כמו גם לרמוז על ליקויים אחרים.
הרעש יכול לנבוע מגורמים רבים מאד, למשל: מיסבי המכונה, או המכונה עצמה, מגעני לוח הפיקוד, רעידות, בעיות בכוונות ההובלה של המעלית, בעיות בבלם, בעיות בתילוי, ועוד ועוד.
מהנדסינו יודעים לזהות את מקור הרעש ואת הסיבות להיווצרותו.

עוד, ועוד, ועוד...

לכל סוג מעלית ולכל סוג מבנה יש מאפיינים שונים, וליקויים נפוצים.

רק מי שמכיר את כלל סוגי המעליות בישראל, ומבקר במאות מעליות בחודש, יודע לזהות אותם בנקל.