איך מעליות שינו את העולם

05/01/2020

אנשים שעובדים במשרדים רבי קומות או גרים בדירות גבוהות משתמשים במעליות מדי יום. עם זאת, מעטים מאוד חושבים כנראה על האופן שבו מכונות אלו נוצרו וכיצד הן השפיעו על חיי היום המודרני ושינו את העולם. מעליות אפשרו לנו כל כך הרבה דברים שאנחנו לוקחים כמובן מאליו. לפני השימוש הנרחב במעליות, ברוב הבניינים היו מקסימום ארבע עד חמש קומות ואנשים העדיפו לגור קרוב לקרקע.
האנשים העשירים יותר גרו בקומות הנמוכות ואילו העניים גרו בקומות הגבוהות יותר. אבל מה שאנחנו רואים היום הוא הפוך לגמרי. בנייני הדירות המפוארים ביותר הם בגובה של למעלה מ-50 קומות ושרוב האנשים המתגוררים בהם שייכים למעמד הבינוני-גבוה ומעלה.
מעליות החלו לצבור פופולריות ב-1800 במהלך המהפכה התעשייתית. השימוש במעליות גדל באופן דרסטי במהלך אותה תקופה עקב הצורך בכמויות אדירות של דלק להובלת אנשים וחומרים להפעלת מכרות פחם. המשימה הפכה קלה יותר בשל השימוש במעליות במכרות. עם זאת, למעליות המוקדמות היו כמה סיכונים בטיחותיים שבגללם אנשים תמיד היססו לנסוע בהן. אלישע אוטיס, מייסד חברת אוטיס מעליות, המציא את מעלית הבטיחות הראשונה בשנת 1845. למעלית הזו היה התקן תפיסה- שיכול לעצור את נפילת המעלית גם אם הכבלים נחתכו.
על ידי הפיכת המעליות לאמינות ובטוחות יותר לשימוש, אפשר היה להתקין אותן ללא חשש בבניינים רבי קומות.

לפני שהמעליות הפכו פופולריות, חברות הבנייה הוגבלו לבניית מבנים שבהם אנשים יכלו לנוע בנוחות בין הקומות באמצעות המדרגות. אם המעליות לא היו הופכות לפופולריות ומאומצות באופן נרחב, הבניינים היום לא היו גבוהים משבע עד שמונה קומות. המצאת התקן התפיסה האוטומטי היא שאפשרה להשתמש במעליות בבניינים רבי קומות, וסללה דרך לפלאים מודרניים כמו בניין הבורג’ ח’ליפה.

השימוש הרחב במעליות לא רק שינה את קו הרקיע אלא גם היה בעל השפעה סוציו-אקונומית משמעותית. יצירת מבנים גבוהים אפשרה את התפתחות הערים. התאפשר למספר רב של אנשים ומשפחות לגור בבניין אחד. יש הרבה ערים כמו שנגחאי. טוקיו, דלהי ומקסיקו סיטי המאכלסות למעלה מעשרה מיליון תושבים כל אחת.

כמו כן, הקומות העליונות של מבנים שקודם לכן היה צריך להגיע אליהם באמצעות מדרגות, ולכן היו פחות אטרקטיביים למעמד העשיר יותר, מאוכלסים כיום בעיקר על ידי עשירים. האנשים שחיו ברמות נמוכות יותר של בנייני דירות יוקרתיים עקב גישה קלה יותר עברו לקומה העליונה שמציעה פחות רעשי רחוב, יותר אור ונוף טוב יותר. הקומות העליונות של בניינים, שבעבר היו בעיקר מגורי משרתים- הן מקום האירוח הנחשק ביותר כיום.

הכל בגלל השימוש המוגבר במעליות.

יתרון מרכזי וחשוב הוא שהמעליות הנגישו את הקומות העליונות של בתים ומבנים עבור קשישים ובעלי מוגבלויות:

המעליות נתנו להם את האפשרות לנסוע באופן עצמאי ובטוח בין קומות הבניין.

כיום, אנשים עם מגבלות פיזיות וקשישים יכולים לנסוע בחופשיות בקניונים, במשרדים ובבניינים אחרים בדיוק כמו אנשים צעירים ובריאים. עם השימוש הגובר במעליות למגורים, גם הניידות שלהם בתוך בתיהם הפכה להרבה יותר קלה.

למעליות הייתה השפעה משמעותית על העולם המודרני. אבל היום, כשאנחנו נוסעים במעליות, אנחנו לא נותנים הרבה תשומת לב והערכה לאופן שבו הן הפכו את חיינו לקלים והרבה יותר נוחים מבעבר.

הפעם היחידה שבה אנו מקדישים מעט תשומת לב למעליות היא כאשר הדלת שלהן נשארת פתוחה יותר מדי זמן או כשהן נתקעות חלילה…