חמישה טיפים לשמירה על בריאות המעלית

רופא במעלית

תחזוקת מעליות מקצועית שגרתית חשובה למניעת בעיות לפני שהן הופכות לתיקונים יקרים או לסכנות בטיחותיות.  

ברוב המקרים, כשהמעלית מתחילה להיתקע – המצב כבר בעייתי. 

לכן- כדי לדעת את מצב המעלית האמיתי, נדרש סקר עומק מקיף שיגלה את מצבו השמישותי של כל אחד ממנגנוני המעלית. 

מדובר בהוצאה מינורית בהשוואה לתיקוני מעליות יקרים, פגיעה באיכות חיי הדיירים עקב תקיעות,  קנסות פוטנציאליים ממשרד העבודה עקב הזנחה, וחלילה- אף פגיעות גוף. 

אז להלן כמה דברים שכדאי לכם לדעת לקראת בדיקת המעלית הבאה שלכם:

1. התעדכנו בתקנות הבטיחות
למעליות יש פוטנציאל להפוך למסוכנות כאשר אינן מתוחזקות כראוי או שהליקויים שהעיר בודק הבטיחות לא מטופלים. עם זאת, מעלית המתוחזקת בצורה טובה, הוא דרך הנסיעה הבטוחה ביותר בעולם!

וודאו שבביקורי תחזוקת המעלית מטופלים כלל הליקויים שהעלה הבודק בבדיקתו האחרונה. בקשו מחברת השירות אישור כתוב לכך שהליקויים טופלו. דו"ח הבודק נשלח בכל חצי שנה לועד הבניין או חברת הניהול, לחברת השירות של המעלית, ולמשרד העבודה.

2. בדקו ציוד חירום ותקשורת
המטרה של תחזוקת מעליות היא למנוע מקרי חירום, אך בכל זאת תרצו להכין את המעליות שלכם לאפשרות כזאת. 

למעליות שיוצרו החל משנת 2007 נדרשת מערכת "חייגן" המאפשרת תקשורת למוקד חירום גם בהפסקת חשמל. בנוסף, למעליות אלו שגם אין להן חדר מכונה ("מעליות MRL" ) יש מערכת גיבוי חשמלית המאפשרת חילוץ לכודים אוטומטית בזמן הפסקות חשמל. לכלל המעליות בארץ, לא משנה ממתי ומאיזה סוג-  נדרש שיהיו גם תאורה ופעמון חירום שפועלים גם בהפסקת חשמל. 

ודאו מעת לעת שמתקני הבטיחות הנדרשים הללו תקינים כדי למזער לכידת נוסעים במעלית לזמן ארוך בעת תקלה, וכדי למנוע פציעת לכודים עקב לחץ- זוהי חוויה מפחידה ואף מסוכנת להתקע במעלית ללא תאורה או פעמון חירום, במיוחד לילדים וקשישים! 

3. היו פרואקטיביים בתחזוקת המעלית שלכם
ככל שתהיו יותר אקטיביים בנוגע לנהלי התחזוקה, כך תעזרו למנוע בעיות לפני שהן מופיעות.

תחזוקה תקופתית של מעליות, ובדיקת בטיחות תקופתית –  הן הזדמנויות נוחות עבורכם לבדוק בעיות ולשאול שאלות. 

יש לזכור שסיכונים וליקויים פוטנציאליים רבים עשויים שלא להיות גלויים לעין, לכן חשוב מאוד שמהנדס מעלית מוסמך יבדוק את בטיחות המעלית בלוח זמנים קבוע, כמו גם תבוצע סקירת עומק למנגנוני המעלית פעם בשנה שנתיים- כדי למנוע צורך בתיקוני חירום ותקלות.

4. שמרו על חדר מנוע המעלית (אם קיים) והפיר נקיים מציוד ולכלוך
חדר המכונות של המעלית והפיר הם אזורים חשובים שיש לשמור בהם על ניקיון. החוק מאפשר רק לציוד הקשור למעלית להיות בחדר המכונות, לא משנה עד כמה מקום אחסון זה נראה נוח.

כדי למנוע סכנות שריפה, נפילה של ציוד על רכיבי המעלית, שחיקת המנוע עקב לכלוך ואף קנסות פוטנציאליים- אל תאחסנו שום דבר בחדר המנוע של המעלית, ומינעו כניסת יונים לחדר. 

חדירה של לחות או מי גשמים לחדר המכונה או לראש הפיר עלולה להזיק מאוד לרכיבי המנוע והפיקוד ולדרוש תיקונים יקרים, שבדרך כלל אינם כלולים באחריות. כמו גם חדירת מיי תהום לתחתית הפיר (נפוץ בארץ בערי מישור החוף בחורף)- עלול לפגוע מאד ברכיבי המעלית.


5. צרו לוח זמנים של ביקורי שירות
בדיקות מעליות יזומות ולוח זמנים אחיד של תחזוקה יגדילו את בטיחות המעלית שלכם ויפחיתו את הוצאות המעלית הכוללות שלכם. ללא לוח זמנים ספציפי, תחזוקה ובדיקות של המעלית עלולות להפוך לבלתי סדירות, מה שעלול להותיר פערים גדולים בין הבדיקות, וכתוצאה מכך תיקונים והתאמות יקרות.
החוק מחייב שלכל מעלית בישראל יהיה אישור בתוקף מבודק בטיחות מוסמך למעליות, כמו גם חוזה בתוקף מול חברת שירות למעליות. 

בנוסף לשירות השוטף, מומלץ מעת לעת (כפעם בשנתיים למעליות "בריאות" או יותר למעליות בעייתיות) לבצע סקירת עומק למעלית ע"י מהנדס מוסמך שתספק לכם דו"ח מקיף על מצב המעלית, על תקלות נסתרות, על תקלות צפויות, ודרכי פתרון אפשריות.

מהנדסי קבוצת ריפס מעליות ישמחו לעמוד לשירותכם בבדיקות שוטפות, סקרי עומק מקיפים, וייעוץ/ליווי בכל שיפוץ או תכנון מעלית.