מעלית לחלל

10/02/2023

לכבוד שבוע החלל הישראלי שמתחיל היום, קבלו פוסט מפי סמנכ”ל ההנדסה של קבוצת ריפס, יובל וליאנו ריפס, שגם מרצה בנושאי מעליות חלל בכנסים בינלאומיים!

הרעיון של מעלית לחלל הוזכר לראשונה בשנת 1895, על ידי מדען טילים רוסי בשם Konstantin Tsiolkovsky, ומופיע בשגרתיות בספרות המדע הבדיוני.

מדובר במתיחת כבל מנקודה גיאו-סינכורנית (להסבר: https://tinyurl.com/y3se2sl9 ) מפני כדור הארץ, אל תחנת חלל במסלול סביב כדור הארץ. התחנה נשארת באותו מיקום יחסי לכדור הארץ ובגובה קבוע, כאשר הכבל מתוח באופן קבוע בינה לבין בסיס על הקרקע, ועל גבו של הכבל עולים ויורדים במהירות תאי מעליות מיוחדים – המוגנים מקרינה, חום קור וכו’.

פרויקט כזה ידרוש שיתוף פעולה בין-מדיני ורב-חברתי על מנת לבצעו. אך ההערכה היא שהוא יביא בטווח הארוך להוזלת האתגר של הובלת מטענים למסלול מאלפי דולרים כיום לכל קילו, לכ- 13 דולר לקילו ואף פחות!

מומחים בנאס”א וברחבי העולם מסכימים כי התכנון העקרוני של מעלית חלל הינו בר-יישום, במיוחד בזכות פיתוחי חומרים חדשים אשר מקרבים אותנו מאד ליצירת כבל שיכול לעמוד בכוחות האדירים הנדרשים, ולתנועה מהירה מספיק של תאי המעלית (Magnetic Levitation).

פיזיקאים יפניים ביצעו ניסוי בתחנת החלל הבינלאומית לסימולציה בקנה מידה קטן של עקרון המעלית לחלל על מנת להבין טוב יותר את הדרישות והאתגרים בבנייתה בקנה מידה מלא ובתפקוד בתנאים הקיצוניים תוך השתרעות על פני כוח כבידה משתנה ומבעד לאטמוספירה. יפן הכריזה שב 2050 הינה מתכוננת לבנות מעלית לחלל, סין הכריזה שהיא תבנה אחת כבר ב 2045.

הקמתה של מעלית חלל תהיה פרויקט בקנה מידה אדיר והיא מוערכת בעלות שבין 10 ל- 30 מיליארד דולרים. אבל מעלית כזו גם תוזיל משמעותית את עלויות המסע לחלל, ולכן יכולה לקדם את חקר החלל וגם את תיירות החלל. היא תאפשר מעבר פשוט מכדור הארץ לתחנות חלל, וגם שיגור קל יותר של חלליות ליעדים רחוקים יותר, כמו כוכב הלכת מאדים.

את רוב המרכיבים של מעלית חלל אפשר לבנות כבר היום, אולם אתגר אחד עדיין לא פתור: הכבל.
כבל כזה צריך לעמוד בעומסים אדירים, ועד התפתחות הננו-טכנולוגיה, לא היה אפשר לייצר חומר מספיק חזק לבניית כבל כזה.
אך היום נבחנות כמה אפשרויות שיתכן ויבשילו לכדי כבל שיכול לעמוד במאמצים.