הפחתת רעש ממעליות

מה גורם לרעש במעלית ואיך להפחית אותו?

מעלית הוא כלי רכב ממונע, עם מנוע חשמלי, ולא מעט חלקים נעים – לכן זו לא הפתעה אם אתם גרים קרוב לפיר המעלית ושומעים רעשים ממנה.
כדי לאבחן במדויק את הפתרון, צריך להבין תחילה מה גורם לרעש – לכל מקור רעש יש פתרון ייעודי המתאים לו.

חשוב להבין! כל פתרון להפחתת רעש ממעלית, לא יעלים ב- 100% את רעשי המעלית, אך יש פתרונות שיכולים להפחיתם בהרבה.

שני מיקומי מקורות הרעש העיקריים ממעלית הם חדר המכונות והמעלית עצמה:
א. חדר המנועים הוא המקום שבו נמצאים כל הרכיבים שמניעים את המעלית בפיר.
במעליות ישנות יחסית, חדר המנועים נמצא על גג הבניין, ואילו במעליות חדשות ללא חדר מכונה (נקראות מעליות MRL)- אין חדר מנועים, והמנוע ממוקם בראש הפיר, מעל הקומה העליונה של הבניין.
ישנן מעליות בהן חדר המנועים מותקן בקומה התחתונה של הבניין, רובן הן מעליות "הידראוליות" (מופעלות על ידי שמן).
חדר המכונות מכיל גם את ארונות הפיקוד של המעליות, העשויים לגרום גם הם לרעש.
במעליות ללא חדר מכונה – ארונות הפיקוד ממוקמים בדרך כלל בצמוד לדלת המעלית בקומת המגורים העליונה של הבניין.

ב. פיר המעלית: עובר לאורך כל הבניין, ובמעליות ללא חדר מכונה ( Machine RoomLess = MRL ) גם מכיל את המנוע. בתוכו נעים תא המעלית והמשקל הנגדי.

הרעש יכול לעבור ברחבי הבניין ב- 2 צורות: גלי קול העוברים דרך האוויר, או באמצעות רעידות המועברות לבניין.


להלן מניפת הפתרונות האפשריים לטיפול במפגעי רעש מהמעלית:

כיוונון של רכיבי המעלית:

    • כיוונון ידני של פתיחת וסגירת הבלם – קשה לביצוע מושלם, ומפחית את הרעש מהבלם מעט.
    • כיוונון של דלתות התא ו/או דלתות הקומות – במקרה שישנם רעשי שיפשוף בפתיחת הדלתות.
    • הוספת רכיבי גומי סופגי רעש למנעולי הדלתות – במידה והרעש מסגירת מנעולי הדלתות.
    • כיוונון / החלפת / הוספת רפידות גומי (או חומר מרכך אחר) לבסיס המכונה. עוזר למנוע רעש העובר בצורת רעידות למבנה.
    • כיוונון / החלפת נעלי או גלגלי ההובלה של התא והמשקל הנגדי.
    • במעליות הידראוליות – הוספת / החלפת שמן, כיוונון השסתומים והחלפת אטמים שחוקים.

החלפת והוספת רכיבים:

    • החלפת המנוע- מנועים ישנים נוטים להרעיש מאד עקב שחיקה ובלאי מוגבר, ולכן עלולים לייצר רעש רב בשינויי מהירות ובנסיעה.
    • הוספת בקר תדר (למנועים ישנים) – בקר תדר משפר מאד את איכות הנסיעה, מרכך תאוצות והאטות, ומקל מאד על רעשים מהמנוע ומהבלם.
    • החלפת מנגנוני דלתות בקומות/בתא – תלוי מאד בסוג התלונה על הרעש, רלוונטי למעליות ישנות יחסית.
    • בניית קיר אקוסטי בתוך החדר / חדרים הצמודים לחדר המכונות או המנוע. רלוונטי רק לדירות הצמודות למנוע בראש הפיר או לחדר המכונות.
    • תוספת יריעות סופגות רעשים לדלתות הקומות – רלוונטי כאשר ישנו רעש מנסיעת התא בפיר.

פתרונות אקוסטיים ואחרים – ניתנים ע"י חברת "אקוסטיק פלוס" בשיתוף פעולה עם קבוצת ריפס מעליות.

    • חיפוי אקוסטי בפיר ו/או בחדר המכונה
    • קירות אקוסטיים בחדר הקרוב לחדר המכונה או למקור הרעש
    • ניתוק מגע פיזי בין רכיבי מעלית נעים לקירות המבנה
    • החלפת דלת חדר המכונה לדלת אטומה לקול (תחת דרישות איוורור ואש)
    • הוספת "רעש לבן" בחדרי שינה בשעות הלילה

לסיכום, כדי לאבחן במדויק את מקורות הרעש, דרכי העברתו לדירות הבניין, וכך להתאים במדויק את הפתרון המיטבי- מומלץ להביא יועץ אקוסטי עם ניסיון בתחום המעליות.
בנוסף, ניתן לפנות אלינו לביצוע סקר אקוסטי-טכני למעלית, במהלכו נאתר את כל הליקויים במעלית, כמו גם את מפגעי הרעש ונמליץ על שיפוצים ותיקונים נדרשים.