מי צריך לטפל במעלית שלי ולמה?

שני אנשים על גג מעלית

בכתבה הזו נענה על השאלות:

  1. מי הגורמים שכל בעל מעלית מחוייב על פי חוק לשכור את שירותם ולמה?
  2. אילו נותני שירות למעליות ישנם?
  3. מי יכול לטפל במעלית שלי?
  4. איך אני עושה סקר עומק למעליות שלי?
  5. איפה מוצאים בודק למעלית?

לפני הכל: זה הלינק לאתר איתור נותני שירות של משרד העבודה. פה אפשר למצוא את כל נותני השירות המוסמכים.


להלן תשובות קצרות לשאלות הללו, אותן כל בעל מעלית, ועד בניין , ובכלל – כל בעל דירה צריך לדעת:
  1. בודק בטיחות למעלית: (לעיתים נקרא- מהנדס בטיחות למעלית) ע"פ החוק, כל מעלית צריכה לעבור בדיקת בטיחות על ידי בודק בטיחות למעליות שהוסמך על ידי משרד העבודה. רוב הבודקים מהנדסים, וחלקם הנדסאים, אך כולם עם נסיון רב ומחוייבים בהסמכה מפרכת על ידי מוסד אקדמי מוכר ועל ידי משרד העבודה. זהו אחד השירותים המרכזיים אותם מספקים המהנדסים שלנו, בקבוצת ריפס מעליות. מהנדסינו מוסמכים ומנוסים בבדיקת כלל סוגי המעליות המותקנות בישראל. נשמח לתת גם לכם שירות!
  2. חברת שירות למעלית: ע"פ החוק, כל בעל מעלית מחוייב בחוזה בתוקף עם חברת מעליות , שלה אישור ממשרד העבודה למתן שירות לסוג המעלית שברשותו. "שירות למעליות" משמעותו אחזקה שוטפת של המעלית ומנגנוניה. ישנם חוזים עם חלפים (מעין "ביטוח") וישנם חוזים ללא חלפים- בהם בעל המעלית משלם על חלקי החילוף של המעלית לפי מחירון של חברת השירות.אסור לאף גורם אחר לבצע שירות למעלית! באתר משרד העבודה מתפרסמת רשימה של חברות השרות המאושרות על ידי משרד העבודה.
  3. חברת מתקינה למעליות: רק חברה שקיבלה רשיון ממשרד העבודה ותו תקן ממכון התקנים להתקנת מעליות. במקביל, כל דגם של מעלית שמתקינים בישראל צריך לקבל אישור מכון התקנים.
  4. סקר עומק למעליות: שירות שאיננו חובה ע"פ חוק, אך הוא מומלץ מאד לכל מעלית חדשה (בדומה לבדק בבניין), לכל מעלית אותה שוקלים לשפץ, ולכל מעלית בה יש תקלות שלא נפתרות בקלות. התוצר של סקר העומק הוא דו"ח מפורט מאד, בו כל ליקוי ברכיבי המעליות מצולם ומתועד. הדו"ח כתוב בשפה המובנת ללקוח, ומאפשר דרישה לתיקון מהקבלן, מחברת השירות של המעליות ומחברת הניהול של הבניין. דו"ח זה יכול לשמש גם כחלק מהליך משפטי. בסקר עומק משולבים בדרך כלל כלים טכנולוגיים רבים, כגון- מדי כוח, מדי רעש, מדי תאוצה, מצלמות תרמיות ועוד. חשוב מאד שסקר עומק יבוצע אישית על ידי מהנדס מוסמך על ידי משרד העבודה לבדיקת מעליות! מהנדסי קבוצת ריפס מעליות מובילים בישראל את תחום סקרי העומק, ומאחורינו כבר מאות סקרי עומק לכל סוגי המעליות בישראל- מדן ועד אילת! נשמח לבצע סקר עומק למעליות שלכם!
  5. יועצי מעליות: יועצי מעליות הם בדרך כלל אנשים רבי נסיון בתחום אליו הם מייעצים. יחד עם זאת- אין צורך ברשיון או באישור "רשמי" כדי להיחשב יועץ מעליות. כלומר- כדאי לבחור יועץ שיש לו נסיון רב בתחום הספציפי בו אתם מחפשים ייעוץ. ייעוץ מעליות, על כל גווניו, הוא תחום בו למהנדסים שלנו בקבוצת ריפס מעליות יש נסיון אדיר. נשמח שתצטרפו למעגל הלקוחות להם אנו מייעצים.