מעלית זה כלי רכב- ואתם אחראים עליו!

05/01/2020

מחשבות על "אסון המעלית", 4.1.2010:
בתור מהנדס-בודק מעליות, המוות המיותר והמזעזע של סתיו הררי ודין שושני ב"אסון המעלית" השבוע נגע לי בבטן הרכה.
לא יודע מה בדיוק קרה שם, לא רוצה לנחש, ומפחד לדמיין.

בעבודתי אני רואה מאות מעליות בחודש, ויש לי כמה דברים שמאד מתסכלים אותי בהתנהלות וועדי הבתים בישראל.
אולי הפוסט הזה יגיע למספיק מהם, וקצת ישנה משהו.

מתנצל שזו קצת חפירה, אבל צריך להוציא את האנשים מהאדישות:

  • כל מעלית בארץ נבדקת בבדיקת בטיחות על ידי מהנדס-בודק מעליות (נעים מאד) כל חצי שנה. הבודק מוציא סיכום עם מסקנות הבדיקה- "תסקיר", אותו הוא שולח לוועד/לחברת האחזקה של הבניין, לחברת השירות של המעלית, ולמשרד העבודה שמפקח על כל המעליות בארץ. לצערי, בחלק מאד גדול מהמעליות- התקלות שעולות בבדיקה לא מתוקנות והמצב רק מחמיר. זה נובע מהרבה סיבות מעצבנות, אבל קודם כל- בגלל האדישות של וועדי הבתים.מה עושים? וועדי בתים צריכים לקרוא את התסקיר של הבודק (ראבק, זה כמה שורות פעם בחצי שנה!), לוודא שהתקלות שעלו בבדיקה הקודמת לא כתובות שוב בתסקיר החדש, ולדרוש אישור בכתב מחברת השירות של המעלית שכל הערות הבודק תוקנו.

    לסמוך על חברת השירות של המעלית או על חברת האחזקה של הבניין זה אחל'ה, אבל זה לא מסיר מכם אחריות כוועד. תפסיקו לטמון את הראש בחול!

    * יש לציין שאם המעלית במצב מסוכן, הבודק יסגור אותה לשימוש עד תיקון התקלה, וגם אז כדאי שתקבלו אישור כתוב מחברת השירות שהסיכון הוסר.

  • חברת השרות של המעלית מחוייבת ע"פ חוק להעביר לנציגי הבניין הדרכת חילוץ ממעלית (ללא תשלום), כדי שהם לא יהיו חייבים לחכות לטכנאי אם מישהו תקוע. כדאי שזה יהיה יותר מדייר אחד, וכדאי שכל הדיירים יידעו מי עבר את ההדרכה הזו. ע"פ החוק, החברה צריכה להעביר את ההדרכה הזו באופן תקופתי.
  • ספציפית לגבי שטפונות והצפות- קיימים חיישני מים שמותקנים בפיר המעלית ובמקרה של הצפה מונעים ירידת המעלית לקומה התחתונה. מניח שחברות המעליות הגדולות בארץ יישמחו לייבא אותם ולהתקין, אם מספיק וועדי בתים יידרשו זאת. 
  • יש מעליות ישנות מאד בארץ. חלקן במצב בינוני. מכיוון שאין "פג תוקף" רשמי למעליות, הרבה מעליות בנות 40, 50 ויותר שנים קיימות בארץ. האם הייתם מרגישים בטוחים בנסיעה בכביש מהיר ברכב בן 50? אז ככה גם במעליות. מעלית משנות ה- 60 וה 70 בטוחה בסדר גודל פחות מהמעליות מהשנים האחרונות. במקום לשלם שוב ושוב על תיקונים, צריך לשפץ ו/או להחליף מעליות כאלו.
  • אחרון חביב- וועד הבניין, כנציג הדיירים, נחשב בעל המעלית אל מול החוק, והוא זה שאחראי על מצבה של המעלית- יש לכך גם משמעויות פליליות במקרה בו (חס וחלילה) מתרחש אסון.

    אתם ועד בניין? יש לכם אחריות. אל תתעלמו ממנה.


חזרה לרשימת הכתבות