בדיקת תקינות מעלית – למה זה חשוב, איך זה מתבצע, וכל כמה זמן צריך לבדוק

אנחנו מגיעים מדי שבוע לבניינים שבהם המעלית אמנם "עובדת", אבל מתחת לפני השטח מסתתרת סכנה של ממש. לפעמים אלו בלמים שחוקים, לפעמים רכיב בטיחות שלא מתפקד או שבוצע לו ״מעקף״ על ידי הטכנאי, ובמקרים חמורים – אנו מגלים שהמעלית נמצאת רגע לפני תאונה מסוכנת. ומה משותף לכולם? בעלי הבניין פשוט לא ידעו.

למה צריך לבדוק מעלית? כי מדובר במערכת מורכבת, שנמצאת בשימוש יום־יומי, על ידי דיירים, ילדים, מבוגרים – ואסור שהיא תיכשל. מעלית היא לא פריבילגיה. היא תשתית. ולפי החוק – היא גם אחריות.

במאמר הזה נסביר בדיוק כל כמה זמן בודקים מעלית, איך מתבצעת בדיקת תקינות מעלית, מי אחראי לכך, ואילו טעויות חוזרות על עצמן בבניינים רבים – ואפשר למנוע אותן בקלות.

כל כמה זמן בודקים מעלית בישראל?

לפי החוק בישראל – כל מעלית חייבת להיבדק אחת לשישה חודשים, בלי יוצא מן הכלל. זו לא המלצה, אלא דרישה מפורשת מתוך פקודת הבטיחות בעבודה, סעיף 60. החוק קובע:

"לא ישתמשו במעלית אלא אם נבדקה בדיקה יסודית בידי בודק מוסמך, תוך ששת החודשים שקדמו לשימוש."

אם כך, התשובה לשאלה כל כמה זמן צריך לבדוק מעלית היא בדיוק פעמיים בשנה, ברווח של עד חצי שנה בין בדיקה לבדיקה.

יש מקרים שבהם כדאי לשקול בדיקות בתדירות גבוהה יותר:

  • מגדלים עם תנועה גבוהה מאוד –  שחיקה מואצת מחייבת פיקוח תדיר.
  • מוסדות ציבוריים ורפואיים  – שבהם תקלה עלולה לשבש פעילות חיונית.
  • בניינים עם מעלית אחת ועם אוכלוסיה המתקשה בתנועה- כך שכל תקלה במעלית תגרור ״כליאת״ הדיירים שאינם מסוגלים לרדת במדרגות.
  • מעליות ותיקות או כאלה שעברו שיפוץ –  זקוקות לעקביות ומעקב מקצועי יותר.

בנוסף, כל מעלית חדשה נדרשת לעבור בדיקה ראשונית של מכון התקנים לפני שהיא נכנסת לשימוש, ולאחר מכן היא ממשיכה במסלול הבדיקות התקופתיות כמו כל מעלית אחרת.

למה צריך לבדוק מעלית באופן קבוע?

יש משפט שאנחנו חוזרים עליו הרבה ללקוחות: "מעלית לא מתקלקלת ביום אחד – היא פשוט לא נבדקה בזמן."

ולמה צריך לבדוק מעלית כל חצי שנה? כי מעלית היא מערכת מורכבת, רבת־חלקים, שנמצאת בשימוש אינטנסיבי יום־יום. כמו שלא הייתם נוסעים ברכב בלי לבדוק בלמים או שמן, כך גם לא כדאי להיכנס למעלית שלא עברה בדיקת תקינות בזמן.

בדיקה קבועה חשובה מכמה סיבות מרכזיות:

  • שמירה על חיי אדם ליקויים נפוצים כמו בלמים לא מכוילים, רכיבי בטיחות שבוטלו או נשברו, או דלתות שנסגרות בעוצמה ללא הגנה מפני סגירה – עלולים לגרום לתאונות. הבדיקה מאתרת ליקויים כאלה בזמן ומונעת אסון.
  • עמידה בדרישות החוק
    החוק מחייב כל מעלית להיבדק פעמיים בשנה על ידי בודק מוסמך. אי ביצוע הבדיקה מהווה עבירה פלילית ועילה לקנסות או צווים ממשרד העבודה.
  • תמיכה במניעת תקלות והשבתות
    תקלות שמתחילות כסימנים קטנים – כמו רעש חריג או חופש במנוע – מתגלות בבדיקה עוד לפני שהן משביתות את המעלית. כך נמנעות השבתות ממושכות ועלויות מיותרות.
  • שמירה על כיסוי ביטוחי
    פוליסות ביטוח מבנה דורשות הוכחת בדיקת בטיחות בתוקף. אם תתרחש תאונה במעלית שלא נבדקה בזמן –חברת הביטוח תתנער מהכיסוי הביטחי.
  • שימור ערך הבניין
    מעלית מתפקדת ותקינה תורמת לתדמית הבניין, לנוחות הדיירים ולערך הנכסים. מעלית תקולה – עושה בדיוק את ההפך.

איך בודקים מעלית בפועל?

הרבה דיירים מדמיינים את בדיקת המעלית כטכנאי ש"עולה לבדוק משהו", אבל בפועל – בדיקת תקינות מעלית היא פעולה הנדסית מקיפה, שמבוצעת אך ורק על ידי בודק מעליות מוסמך מטעם משרד העבודה, שעבר תהליך הכשרה רב שנים, ומכיר לעומק את רכיבי הבטיחות המשמשים במעליות בישראל.

אז איך בודקים מעלית בשטח?

  • הגעה של בודק מוסמך למקום
    הבודק מגיע לבניין בתיאום מראש, עם ציוד מקצועי ואחריות מלאה. מדובר במהנדס מוסמך לבדיקת מעליות שמחזיק ברשיון בתוקף.
  • בדיקה של חדר המכונות
    הבודק בודק את מנוע ההרמה, כבלי ההרמה, הבלמים, הפיקוד, המיסבים והגלגלים. כמו גם את מבנה החדר, התאורה בו והגישה אליו.
  • בדיקה של התא והפיר
    נבדקת תקינות הדלתות, בלמים, חיישנים, ודיוק העצירה בקומות. כמו גם המשקל הנגדי בפיר, עיגוני כבלי התילוי ועוד.
  • בדיקה של מערכות בטיחות ותקשורת
    כולל לחצן אזעקה, תאורת חירום, חילוצים, ותפקוד תקשורת חירום.
  • תיעוד בתסקיר בדיקה רשמי
    כל ממצא מתועד במסמך רשמי – "תסקיר בדיקה". העותק נשלח ללקוח, לחברת השירות של המעלית, ולמשרד העבודה.
  • גישה דיגיטלית לדו"ח
    בקבוצת ריפס מעליות ניתן לסרוק QR מתוך מדבקת הבדיקה ולצפות בתוצאות האחרונות אונליין.

מה ההבדל בין בדיקה שוטפת לבדיקה מעמיקה?

בדיקה שוטפת (חצי שנתית)

בדיקת בטיחות מחייבת למעליות לפי חוק, שנועדה לוודא שמצב המעלית תקין ביום הבדיקה. מתמקדת ברכיבי בטיחות עיקריים, ונעשית ע"י בודק מוסמך.

סקר עומק – בדיקה מעמיקה

סקר עומק למעליות היא בדיקה וולונטרית, מקיפה הרבה יותר. מתבצעת אחת לכמה שנים או בעת תקיעות חוזרות, וכוללת צילום, מדידות עמוקות, בדיקת רעידות, ניתוח ספרי טיפולים לאורך שנים, והמלצות להמשך טיפול.

ביחד, שתי הבדיקות יוצרות רצף טיפולי איכותי שמונע תקלות, מאריך את חיי המעלית ומקטין סיכונים.

מי אחראי להזמין את הבדיקה?

האחריות על ביצוע הבדיקה חלה על בעל המעלית, כלומר:

  • בבניינים עם ועד בית –  הוועד הוא האחראי.
  • בבניינים המנוהלים על ידי חברת ניהול  – החברה נחשבת לבעל המעלית מבחינת החוק.
  • בפרויקטים חדשים –  האחריות חלה על הקבלן או היזם, עד למסירה לדיירים.

שימו לב: חברת השירות לא אחראית להזמין את הבדיקה. ולכן חשוב שבעל המעלית (הועד או חברת הניהול) יוודא שהזמנת הבודק מתבצעת בזמן, לפי החוק.

אי ביצוע בדיקה חצי שנתית היא עילה לקנסות, שלילת אחריות ביטוחית ואף אחריות פלילית במקרה של תאונה.

בשורה התחתונה – בדיקת תקינות מעליות

בדיקת תקינות של מעלית היא לא עניין טכני שולִי – היא תנאי בסיסי לבטיחות, אחריות משפטית ותפקוד שוטף של הבניין.

אז אם שאלתם את עצמכם כל כמה זמן בודקים מעלית, התשובה חד־משמעית:
פעמיים בשנה, אחת ל־6 חודשים, על פי החוק. אין קיצורי דרך. אין חריגים.

זו לא רק שאלה טכנית – אלא שאלה של אחריות כלפי הדיירים, הילדים, המבוגרים, האורחים – וכל מי שנכנס למעלית וסומך שהיא תעבוד. למרות זאת, אנחנו נתקלים לא פעם בבניינים שלא הקפידו על הבדיקות, מתוך חוסר מודעות או בלבול לגבי מי אחראי.

אז אם אתם שואלים את עצמכם מי בודק מעליות, או מה נדרש כדי לוודא שהכול מתבצע כמו שצריך – אנחנו כאן בשבילכם  אנו, בקבוצת ריפס מעליות מבצעים אלפי בדיקות בכל רחבי הארץ, עם צוות מהנדסים מוסמכים, תיעוד מלא בענן, גישה מיידית לדוחות, ושירות נגיש ושקוף לאורך כל הדרך.

רוצים לשמוע עוד, לקבוע מועד לבדיקה, או להתייעץ? אפשר לפנות אלינו דרך הטופס באתר – או פשוט להתקשר  09-7423472

שאלות נפוצות על בדיקות מעליות

כן. לאחר האישור ממכון התקנים, כל מעלית נכנסת למסלול של בדיקות חצי שנתיות קבועות.

הבודק רושם זאת בתסקיר. על חברת השירות לתקן את הליקוי, ובעל המעלית לוודא שהדבר אכן בוצע. לעיתים ישנם ליקויים שעל בעל המעלית לתקן בעצמו (למשל- תאורה בחדר המכונות), וחברת השירות תעדכן אותו על כך, או הבודק עצמו.

אין חובה כזו. אך כדאי ליידע את הדיירים על כך שצפויה להתבצע בדיקה, ושתהיה הפרעה לתנועת המעלית בזמן הבדיקה.

פגיעה אפשרית בחיי אדם, שלילת אחריות ביטוחית, קנסות, והשבתת המעלית לתקופה לא ידועה.

כן. לקוחות רבים מזמינים בדיקה רבעונית או לאחר תקלה חוזרת, לשקט נפשי מוגבר.