בדיקת מעלית חצי שנתית: מה כוללת, כמה היא עולה, ומה חשוב לדעת

אחרי יותר משלושה עשורים של בדיקות מעליות, יש דבר אחד שאנחנו כבר יודעים בוודאות: בדיקת מעלית חצי שנתית היא לא "עוד סעיף בטופס". זו בדיקה שמצילה חיים.

כבודקי בטיחות מוסמכים למעליות, אנחנו רואים מקרוב עד כמה גם תקלה קטנה – בבלם, בכבל או בלוח הבקרה – עלולה להפוך לסכנת חיים של ממש אם לא תטופל בזמן. לצערנו, בבניינים רבים הבדיקה הזו נדחקת הצידה, נדחית, נשכחת, לעיתים פשוט כי לא מבינים את החשיבות.

לכן חשוב לנו להסביר בדיוק מה כוללת הבדיקה, מה קובע החוק, מהי עלות בדיקת מעלית חצי שנתית ולמה האחריות הזו – היא קודם כל שלכם, בעלי הבניין, הדיירים או חברת הניהול.

מה אומר החוק על בדיקות מעליות?

לפי פקודת הבטיחות בעבודה (1970), סעיף 60, החוק בישראל קובע בצורה חד־משמעית:

"לא ישתמשו במעלית אלא אם נבדקה בדיקה יסודית בידי בודק מוסמך, תוך ששת החודשים שקדמו לשימוש."

במילים פשוטות: כל מעלית חייבת לעבור בדיקה יסודית אחת לחצי שנה, על ידי בודק מעליות מוסמך שהוסמך לכך מטעם משרד העבודה. בלי הבדיקה – אסור להפעיל את המעלית.

בפועל, זה אומר שאחריות הבדיקה חלה על מי שנחשב "בעל המעלית" – לרוב ועד הבית, חברת ניהול או בעל הנכס. הבודק שמגיע למקום עובר על כלל מערכות הבטיחות, ממלא דוח מפורט (שנקרא תסקיר בדיקה), ומעביר אותו גם לבעל המעלית, לחברת השירות של המעליות (איתה יש לבעל המעלית הסכם) וגם למפקחים של משרד העבודה.

במקרה שנמצאו ליקויים – האחריות לתיקון שלהם אינה של הבודק, אלא של חברת השירות. אבל האחריות לכך שהבדיקה עצמה תתבצע – היא אך ורק עליכם – בעלי המעלית.

מה כוללת בדיקת מעליות חצי שנתית?

בדיקת מעליות חצי שנתית היא תהליך יסודי שבודק לעומק את כל מרכיבי הבטיחות של המעלית. זה לא רק "לראות שהיא נוסעת" – אלא לוודא שהיא בטוחה לחלוטין לשימוש יומיומי, לכל אדם שנכנס אליה: ילדים, קשישים, עובדים, אורחים.

הבדיקה כוללת בין היתר:

  • בדיקת מערכות הבלימה והחירום.
  • בדיקת תקינות הכבלים, המשקולות, הדלתות והמנגנונים.
  • בדיקת בטיחות מערכת הבקרה, חיישני העצירה, ומערכות הקריאה.
  • בדיקה פיזית של רכיבי הבטיחות בחדר המכונות, בתא המעלית ובפיר עצמו.
  • בדיקת מעגלי חירום בהפסקת חשמל, לחצני אזעקה, וחילוץ.

כל פרט קטן נבדק בקפדנות – כי כל תקלה בטיחותית, גם מינורית, יכולה להפוך לקריטית. חשוב להבין: הבדיקה לא מחליפה טיפול שוטף של חברת השירות, וגם לא מבטיחה שמישות מעולה של המעלית, אלא נועדה לוודא שהמעלית עצמה עומדת בדרישות תקני הבטיחות  ללא קשר ישיר לרמת התחזוקה והשמישות שלה.

הבודק ממלא בסיום דוח תסקיר מפורט, הכולל את מצב המעלית, המלצות, ולעיתים – גם דרישה לתיקון ליקויים תוך פרק זמן קצוב.
במקרים חריגים ומסוכנים- יסגור הבודק את המעלית מיידית, ויאשר את הפעלתה רק לאחר תיקון הליקויים המסוכנים על ידי חברת השירות.

כמה עולה בדיקת מעלית חצי שנתית?

עלות בדיקת מעלית חצי שנתית נעה בדרך כלל בטווח של 350–450 ש"ח, בהתאם למאפייני הבניין והמעלית. כמובן שיש מעליות (למשל- במגדלים גבוהים) שבדיקתן יקרה יותר. המחיר עשוי להשתנות לפי מספר פרמטרים: סוג המעלית (הידראולית, חשמלית, עם/בלי חדר מכונות), גובה הבניין, מיקום הבניין בארץ, האם מדובר במעלית אחת או במספר מעליות בבניין, נגישות המתקן, דחיפות הבדיקה ועוד משתנים.

אנחנו שומעים לא פעם שאלות כמו: "למה הבדיקה עולה יותר ממחיר ביקור טכנאי?" – וזו בדיוק הנקודה. בדיקה תקופתית של בודק מוסמך היא לא סתם "ביקור טכני". מדובר במהנדס שמוסמך על ידי המדינה לבדוק האם המעלית בטוחה לשימוש. הוא אחראי על מילוי דוח רשמי, וחתימתו נחשבת מסמך משפטי שמחייב את בעל המעלית ואת חברת השירות מול משרד העבודה והמדינה. מדובר באחריות כבדה – ולא רק בשירות.

בעלי נכסים שמבקשים לחסוך על עלות בדיקת מעלית, לפעמים עושים זאת במחיר של בדיקה לא אמינה מספיק, ליקויים לא מזוהים וסיכון מיותר. ההמלצה שלנו: אל תסתפקו במחיר הזול ביותר – חפשו בודק עם נסיון והמלצות, כזה שבודק לעומק, ויש לו גב מקצועי ממשרד בודקים גדול ואמין.

איך מתבצעת הבדיקה בפועל?

תהליך הבדיקה יכול להימשך דקות בודדות ויכול להימשך גם מעל שעה, תלוי מאד במורכבות המעלית, בנגישות לאזורים הרלוונטיים – כמו חדר המכונות או גג הבניין, ובמיוחד- בליקויים שמתגלים תוך כדי הבדיקה ולעיתים דורשים העמקה. הבודק מגיע עם ציוד מדידה מתקדם, בודק כל רכיב במעלית על פי רשימת פרמטרים מוגדרת, מתעד ממצאים, וממלא דוח שנקרא "תסקיר בדיקה".

במקרים מסוימים – אם קיימים ליקויים בטיחותיים משמעותיים – הבודק אף רשאי לקבוע שהמעלית אסורה לשימוש עד לתיקון מלא. במקרה כזה, המעלית תושבת מיידית על ידי הבודק, לא ניתן יהיה להשתמש בה, ואסור להפעילה מחדש ללא תיקון הליקויים ואישור מפורש של הבודק.

בקבוצת ריפס מעליות, הבדיקה מלווה בטכנולוגיה ייחודית שמאפשרת ללקוח לצפות כמעט מיידית בתוצאות דרך סריקת קוד QR שנמצא על מדבקת הבטיחות. בנוסף, כל לקוח יכול להיכנס לאזור האישי באתר ולראות את היסטוריית הבדיקות, הדוחות, והחשבוניות – כולל תיעוד מלא בענן.

מה הסיכון באי ביצוע בדיקה תקופתית?

במקרה בו בדיקת מעלית חצי שנתית לא מתבצעת בזמן – הסיכון עולה. וכשאנחנו אומרים "סיכון", אנחנו לא מתכוונים רק לקנס מהמדינה, או איבוד הכיסוי הביטוחי של הבניין

  • סכנת חיים ממשית: גם תקלה קטנה – כמו בולם שחוק או כבל עם בלאי – יכולה להפוך לאירוע בטיחותי חמור אם לא מתגלה בזמן.
  • עבירה פלילית: החוק בישראל מחייב בדיקה אחת לשישה חודשים. מי שלא מבצע אותה – עובר על החוק.
  • בעיה ביטוחית: במקרה של תאונה, פוליסות ביטוח לא יכסו נזקים לגוף או לרכוש שקשורים למעלית- אם זו לא נבדקה כנדרש ובזמן.
  • נזק תפעולי: השבתת מעלית עלולה לפגוע באופן מיידי בתפקוד בניין שלם, בעיקר בבנייני משרדים, מגדלים, מוסדות או דיור מוגן.

טיפים לבדיקה תקינה ובטוחה

  • ודאו נגישות לחדרי מכונות או ללוחות הפיקוד במידה ומדובר במעלית ללא חדר מכונה.
  • שמרו תיעוד מסודר.
  • וודאו שהבודק מופיע ברשימת הבודקים המאושרים במשרד העבודה
  • אל תתפשרו על איכות הבודק. ודאו שמדובר בבודק מומלץ (בידקו למשל בחוות דעת בגוגל), שהוא חלק ממשרד בודקים אמין ומוכר.
  • מומלץ לבצע גם סקר עומק למעלית אחת לשנתיים.

בשורה התחתונה

בדיקת מעלית חצי שנתית היא אחריות אמיתית – ולא מקום לחסוך בו. הבדיקה הזו מגינה על החיים של כל מי שנכנס למעלית, מגינה משפטית וביטוחית על ועד הבניין או חברת הניהול , ומבטיחה שהמעלית תמשיך לשרת אתכם בבטחה.

בקבוצת ריפס מעליות, אנחנו מציעים שירות מקצועי, טכנולוגי ושקוף, עם מהנדסים מוסמכים, דוחות ברורים, שקיפות מלאה, ואפשרות לצפייה מיידית בתוצאות.

ליצירת קשר – ניתן למלא טופס מקוון באתר, או פשוט לחייג אלינו –  09-7423472

שאלות נפוצות על בדיקת מעליות חצי שנתית

בודק מוסמך הוא מהנדס בעל הסמכה ממשרד העבודה, שתפקידו לבדוק את בטיחות המעלית באופן בלתי תלוי. חברת שירות, לעומת זאת, מטפלת בתקלות שוטפות ובתחזוקה. בדיקה של בודק מוסמך היא מחייבת לפי חוק ונחשבת למסמך משפטי — אין לה תחליף.

כן. תסקירי בדיקה של בודק מוסמך נחשבים מסמכים משפטיים לכל דבר, כולל במצבי תביעה או תקלות שגרמו נזק. לכן חשוב לשמור אותם ולהיעזר בגורם מוסמך ואמין.

בהחלט. זו זכותכם (ואף אחריותכם) לדרוש אישור בכתב, חתום על ידי החברה, שמאשר שכל דרישות הבודק מולאו. בקבוצת ריפס מעליות אנחנו ממליצים לשמור את האישור הזה יחד עם תסקיר הבדיקה.

לא. בדיקת הבטיחות מתמקדת במרכיבים טכניים-בטיחותיים בלבד – לא בנראות, עיצוב פנים או תחזוקה אסתטית. עם זאת, ליקויים כמו תאורה לא תקינה או שילוט חסר יופיעו בתסקיר, כי יש להם השלכות בטיחותיות.

כן. לאחר אישור ראשוני של מכון התקנים, כל מעלית נכנסת למעגל של בדיקות חצי שנתיות, גם אם היא חדשה לחלוטין. האחריות הראשונית חלה על היזם או הקבלן, ובהמשך – על ועד הבית או חברת הניהול.

חובה לתקן ליקויים בטיחותיים. אי תיקונים או התעלמות מהכתוב בתסקיר הבודק חושף את בעל המעלית (הועד או חברת הניהול) לתביעה משפטית ואף לסנקציות פליליות.. ליקויים שאינם בטיחותיים יופיעו כהמלצות – אך מומלץ לא להתעלם מהם, כי הם עשויים להפוך לליקוי בטיחותי עם הזמן.